BoKloks samarbete med OurLiving kring mer än 2600 digitala bopärmar
BoKlok är ett boendekoncept utvecklat av Skanska och IKEA. Tillsammans bygger de hållbara hem, till ett lågt pris, för alla. Som ett led i sitt kloka tankesätt har de valt att samarbeta med OurLiving för leverans av digitala bopärmar.
I Sverige bygger BoKlok ungefär 1000 bostäder per år och OurLiving har sedan i början av 2020 hjälpt till att administrera digitala bopärmar för samtliga bostäder. I September 2022 hade hela i 2600+ bopärmar levererats till BoKloks slutkunder, och idag är antalet ännu högre.
Om BoKlok
Nedan berättar Evelin Nordin, projektledare för OurLiving på BoKlok, om samarbetet:
" På BoKlok ansvarar vi för hela värdekedjan, från produktutveckling ända fram till inflyttning. Vi bygger våra bostäder inomhus, bland annat i vår fabrik i Gullringen. Genom att bygga industriellt kapar vi många kostnader och minskar onödigt spill, vilket också ger en lägre klimatpåverkan. På BoKlok letar vi ständigt efter nya hållbara lösningar som är bra för både miljön och våra kunder.
I samband med tillträde lämnar vi över information om bostaden som t.ex. ritningar, materiallista, bruksanvisningar, underhållsdokument, med mera. För att lämna över detta på ett mer miljö- och kundvänligt sätt har vi valt att samarbeta med OurLiving, som är en digital bopärm i appformat.
På så sätt kan vi minska vår förbrukning av papper och samtidigt ge dig som kund tillgång till bostadens information, oavsett när behovet uppstår. Du kan t.ex. kolla längden på en vägg eller läsa manualen till ugnen, även på språng. Dessutom kan du lägga till egen information och skapa påminnelser om underhåll, så att din bostad får må bra länge till.
I appen skapar vi också en gemensam yta till varje ny bostadsrättsförening, där medlemmarna kan ta del av olika dokument, kontaktuppgifter, möten och nyheter. Styrelsen kan också ladda upp interna dokument som bara styrelsemedlemmar ska kunna se. När BoKlok lämnar över styrelsearbetet till den boenderepresentativa styrelsen lämnas också ansvaret för bostadsrättsföreningens sida över. "
"Vi hoppas att du som kund ska ha glädje av OurLiving både som digital bopärm och som en gemensam kommunikationskanal inom bostadsrättsföreningen. Lycka till med din kloka bostad!”
Evelin Nordin, projektledare för OurLiving
på BoKlok
Inloggning i appen
OurLiving kan laddas ner till smartphone eller läsplatta med operativsystem iOS (App Store) eller Android (Google Play). Om du ska ladda ner appen till en läsplatta så tänk på att söka efter OurLiving mobilapp.
Om du inte skulle ha tillgång till smartphone eller läsplatta kan du be din kontaktperson hos BoKlok om en alternativ lösning.
I samband med tillträde får du som är bostadsköpare ett mail med inbjudan till din bostad och bostadsrättsförening i OurLiving. Genom att följa anvisningarna i inbjudningsmailet och aktivera ditt konto kommer din bostad och bostadsrättsförening automatiskt att dyka upp i appen. Om det finns flera bostadsrättsinnehavare i samma bostad får ni vars ett konto, kopplade till samma bostad.
Om du inte har tagit emot något mail med inbjudan till din bostad i OurLiving kan du meddela din kontaktperson hos BoKlok. Om du är osäker på vem som är din kontaktperson kan du ringa BoKlok kundtjänst på 020-265 565 eller maila till kontakt@boklok.se
När du har kommit in i appen och kan se din bostad och bostadsrättsförenings sida ska du komma åt all den information som BoKlok har lagt in. Sedan kan du själv fylla på med önskat innehåll. Om du t.ex. målar om i sovrummet kan du skriva in den nya färgkoden i appen, du kanske behöver veta längre fram?
Behöver du teknisk support?
Vid tekniska problem eller behov av support i OurLiving appen ta i första hand kontakt med support@ourliving.se